Jean Sibelius ja suomalaisen musiikin päivä
Fabricando fu faber – Harjoitus tekee mestarin
Liikkuessani maailmalla törmään ilmiöön, joka sivuaa usein Jean Sibeliusta ja Finlandiaa. Joudun selittämään kuinka Finlandia ja Finland on maa ja kansakunta pohjoisessa, jossain napapiirin tuntumassa Jäämeren helmassa. Maantieteessä omatkin kykymme hakea maita ja kansoja ovat kohtuullisen kehnoja. Kokeessa, jossa pyydän haastateltavaa luettelemaan ensimmäisenä mieleen tulevia maantieteellisiä nimiä, läheltä tai kaukaa, mitä nyt ensiksi mieleen tulvii, kuntia, jokia ja järviä, valtioita kaupunkeja jne. Sellaisia maantieteellisiä käsitteitä ja kohteita, jotka ovat sen hetken tuotteita ja mielen päällä ensimmäisenä haluaa ne mainita.
Usein luettelo alkaa hyvinkin ajankohtaisista alueista ja suosittuja ovat suuret metropolit. Suomesta erityisesti kysyttäessä maantieteellinen sanasto alkaa meilläkin usein pääkaupungista, mutta yllättävän nopeasti nimet loppuvat ja mummon mökissä vastaileva alkaa luetella lähiympäristön seutukunnan nimistöä ja lopulta päädytään kaupunginosiin tai kylien nimiin ja siellä erityiskohteina joet ja järvet, suot ja muut lähiympäristön luontoon liittyvät ja nimissäkin näkyvät pienet kohteet peruskartan sivulta löytyvinäkin. Matka maailmalta päättyy melkoisen nopeasti lähiympäristön kuvaukseen nimistöineen. Usein kyseessä on lisäksi luonto ja sen kohteet. Olemme luonnon kansa ja nimeämme kohteemme toisin kuin urbaanin ympäristön lapset.
Sinne katosivat maailman metropolit ja korvautuivat pienten soitten ja lampien nimistöllä. Lähiympäristön kokemus ja emotionaaliset nimistöt ovat niitä, jotka meitä Suomessa koskettavat, oli kyseessä sitten luonnonmaantiede, talous- ja sosiaalimaantiede, poliittinen maantiede tai kaikki nämä yhdessä lämpimiä mielleyhtymä samalla myös kysyjälle tuottaen. Toki oman aikamme mediayhteiskunta on nimiä tulvillaan ja geopoliittiset kohteet toistuvat päivittäin, mutta mentaaliselle alueelle ne eivät ylety. Regionalismi vaihtuu spatiaaliseen ja kokemukselliseen ja samalla myös kartta alkaa sekin vääristyä niin pinnoiltaan kuin pinta-aloiltaankin. Harvalla meistä on kartanopiirtäjän kykyä hahmottaa ympäristöämme tai suunnistajan lahjoja lukea karttaa.
Mentaalinen ja usein jo lapsuudessa hankittu kartta on se, joka meitä ohjailee myös aikuisiässä. Käytämme usein käsitettä juurista ja paikkaleimautumisesta. Tämä spatiaalinen kartta vääristyy toisin kuin regionaalinen karttamme kartanpiirtäjän pöydällä. Lisänä on vain usein autoomme asennettu navigaattori. Se ei tekoälyn tavoin maailmankuvaamme paljoa rikastuta. Maantieto ja maantiede oppina on tieteistä vaikein rinnan aikatieteiden ja historian kanssa niitä samaan aikaan opiskellen moni- ja poikkitieteisenä horisontaalisena sekä vertikaalisena havainnointinamme.
Oma kuvamme, se mentaalinen kartta omasta kotiseudustamme ja kaupunkimme kartografiasta on vääristynyt ja usein pääsääntöisesti tiettyyn suuntaan yhteistä kuvaa koottaessa ilmiötä korostaen. Ilmiö on toki hyvin tunnettu ja tutkittu mutta vähemmän omana aikanamme ja etenkin myös globaalina kuvana maapallostamme ja sen maista ja kansoista tai meristä ja joista, luonnonmaantieteestä ja kulttuurimaantieteestä samaan aikaan niitä algoritmien kautta kartoittaen. Toki nämä vääristymät mitataan muistakin ilmiöistä kuin juuri kartoista ja maantieteen tavasta vääristyä mielikuvissamme silloinkin, kun vastaaja on kokenut karttojen käyttäjä ja niiden ammattilainen vaikkapa kaavoittajana.
Toki oma kaavoitettu alue ja kaavoittajan kartoille siirrettynä tulee kohtuullisen varmalla kädellä haetuksi ja siellä asuen tunnetuksikin, mutta vääristymät tahtovat olla silloinkin ennusteen ja odotusten mukaisia. Kun nämä ovat globaalisti valtavia, miksi mennä kertomaan sellaisia uutisia, jotka ovat kaukana vastaanottajan mielikuvissa todellisesta, eikä kerrotulla uutisella ole juurikaan sellaista arvoa ja merkitystä, jonka maantiedettä ammatikseen tutkiva ja geopolitiikkaan erikoitunut voi kohdallaan tunnistaa kohtuullisen hyvin uutisten kohdealueella, jonkin aikaa ehkä myös siellä turistina asuneenakin. Oman aikamme uutiset kun tahtovat sisältää samaan aikaan sekä geopolitiikkaa että paikalliseen säähän päätyvää tiedon jakoa.
Olisiko kohdallaan uutisten yhteydessä hieman esitellä, missä liikutaan ja taustoittaa samalla myös vaikkapa alueen luonnonoloja, kulttuuria, sosiaalisia ja taloudellisia erityispiirteitä etenkin silloin, kun nämä alueet ovat esillä yhtenään ja vuosikaudet pääuutisten joukossa. Aluetta tuntevat asiantuntijat ovat hekin erikoistuneet vain tiettyyn ilmiöön ja näiden seurantaan, ei toki välttämättä koko kulttuurin ja luonnonmaantieteen kirjoon edes kotipaikkakunnallaan, saati Suomessa asuen ja meteorologina ilmansuunnat ja maantieteelliset nimistöt karttoineen ainakin pintapuolisesti tunnistaen, joskin usein vain maata kiertäneenä turistina.
Sain tänään maantieteilijöitten minulle niin rakkaan Terran maantieteellisen seuran aikakauskirjana postista ja luin sen nuorten tutkijoiden viimeisimmät julkaisut silmäillen. Jos et ole maantieteilijä, mieluiten vielä samaan aikaan poikkitieteilijänä luonnonmaantieteen ja kulttuurimaantieteen käsitteet tunnistaenkin, maantietelijöitten tapa esitellä töitään on usein vielä puuttuvine karttoineen ikään kuin minkä tahansa tiedekunnan työtä ilman erityistä kosketusta juuri maantieteeseen, kartografian kautta ikivanhaan maailmankuvamme avartajaan.
Epäilemättä syyllistyin itsekin vastaavaan tapaan unohtaa, kuinka julkaisu on juuri maantieteilijöille tarkoitettu ja liittyy myös kartografiaan. Maantiede tieteenä on kovin monitieteistä ja joskus karttojen olemassaolo vain häiritsee pitkälle erikostuneen tutkijan mentaalisia mielleyhtymiä.
Muistan sen omalla kohdallani ja etenkin siirtyessäni luonnonmaantieteestä kohti kulttuurimaantiedettä ja sieltä tehden valtaisan loikan erikoistieteisiin valtio- ja yhteiskuntatieteissämme biotieteittemme jälkeen. Heitä kun ei kiinnostanut lainkaan ilmiön alueellinen vaihtelu tai käyttäytyminen juuri kartalla, kuten lähitieteenä meteorologian kohdalla karttoja esitellen. Ilman karttaa menneen ajan meteorologi Paavo Salmensuu piippuineen osoittamassa kohti pohjoista Lappia tai Pohjanmaan lakeuksia vaikutti hyvinkin uskottavalta piipun kaartaessa läpi koko savolaisten asunalueet aina Laatokan suunnalle lopulta pysähtyen.
Ilmiö oli hyvinkin geopoliittiselta vaikuttava ja kieltämme ymmärtämätön saatto hyvin olettaa kyseessä olevan vallan muu lähestymistapa kartografiaan kuin kuljettaa vain sinänsä harmittomaa matalan rintamaa sateineen alkaen Norjan vuonoilta ja vuoret ylittäen sekä tehden koukkauksen ruotsalaisten ilmatilasta ennen Pohjanlahdelle laskutumista ja jatkaen läpi ruotsinkielisen Pohjanmaan kohti Pohjois-Savoa Mikkelin kiertäen, mutta ei enää Ylä-Savoa ja Kainuun merta, Oulujärven seutuja ja syöksähtäen sieltä Kiteen ja Keski-Karjalan kautta kohti Viipuria ja lopulta pysähtyen Laatokalle.
Mitä helvettiä mahtoi tämä piippumies piirrellä kartalle, ajatteli sodasta juuri palannut ja kieltä ymmärtämätön saksalainen pohtia rinnalla sotaveteraani, joka puhui kaiken aikaa kokemuksistaan juuri Laatokan-Karjalassa. Föhn ilmiötä siinä Paavo Salmensuu kuvaili, ei toki mitään geopoliittisesti arkaa aihettamme 1960-luvulta mustavalkoisen televisiomme kuvaruudussa viittoillen.
Jean Sibelius ja maan tapa
08.12. 2022–08.12. 2024
Sibeliuksen ja suomalaisen musiikin päivä tuo mieleeni omat matkani maailmalle ja suomea tuntemattomat hotellien ja ravintoloitten asiakkaat sekä tarjoilijat. Keskustelu näiden kanssa Suomesta johtaa usein Finlandiaan ja sitä kautta Sibeliukseen, mutta ei toki maahan ja kansaan, vaan henkilöön, tosin japanilaisten kohdalla saman nimiseen veistokseenkin. Ei kuitenkaan kansaan, joka pimeydessä vaeltaa ja pakkasessa kärvistelee, saunoo tulikuumassa pätsissään ja on maailman onnellisin, mittasi miten tahansa. Aiemmin jo pelkät itsemurhaluvutkin sen todistivat.
Olen kirjoittanut Sibeliuksesta vain muutaman artikkelin. Lainaan nyt yhtä niistä. Sibeliuksesta kun on kirjoitettu kaikki mahdollinen ja mahdoton. Oikeastaan hän on saanut huomiota tavalla, joka ei ole kohtuullista yhden ihmisen kohdalla ollakseen näin pienen kansakunnan kasvatti. Miten narraatiot syntyvät ja kuinka syntyi kertomus Sibeliuksesta, ohittaen jopa sen kansakunnan tarinan, joka hänet synnytti?
Miten myyttinen kertomus ja tarina Sibeliuksesta liittyy Yhdysvaltoihin ja samalla omiin vaaleihimmekin? Onko Suomi todellakin Yhdysvaltain itäisin osavaltio, ja kuinka Sibelius oivalsi tämän jo omana aikanaan?
Otsikko, pelko on aseeni, on Alistair McCleanin kirjasta. Se voisi olla myös kenen tahansa poliitikon tai vallankäyttäjän muistelmista. Tänään 2016 se sopii etenkin Yhdysvaltain vaalien seurantaan ja sen käänteiden otsikointiin.
Suomessa valmistaudutaan vuonna 2016 useisiin vaaleihin ja mediamme pohjustavat niitä luonnollisesti tiedottamalla maailman seuratuimmista vaaleista samalla omia vaalejamme valmistellen. Ei vuosi 2022 tästä niin hurjan paljon poikkea. Aina jossakin sotaa käydään. Ja Suomessa samaan aikaan vaalejamme.
Miten muuten mediayhteiskuntamme voisikaan toimia vain muutama kuukausi ennen vaikkapa kuntavaaleja, joissa ratkotaan samalla myös asetelmia maakunta- ja eduskuntavaaleihimme, presidentin vaaleihin ja meppivaaleihin. Kaikki nämä vaalit käydään runsaan parin kolmen vuoden aikana ja pelissä on paljon muutakin kuin vain yhdet vaalit ja vain niitä vaalejamme seuraten. Me emme vain osaan selittää etukäteen mitä muuta. Tiede ja taide, politiikka, ovat saman faktorin vain eri puolelta kuvattavia ilmiöitämme nekin.
Jean Sibeliuksen “Valse triste”, Op 44 no 1 on kauneinta suomalaista maailmalle vietyä kulttuuriamme. Taidemaalari Hugo Simbergin tapaan sekin kesyttää kuolemaa. Pelko on suomalaisten vaikein perustauti. Tänään suomalaiset pelkäävät jälleen kuolemaansa ja tauteja. Taudin nimi vaihtuu viruksena kohta viikoittain. Uhka tilataan aina idästä ja Urho Kekkonen sen kesyttäjänä oli alkujaan savolainen, oman tarinansa sepittävä ja säveltävä taituri.
Suomalaisten pääministeri, tänään nainen ja maailmalla mainetta niittävä, on ollut samoja askelia hakeva kuin suomalainen säveltäjä aikanaan. Häntä epäillään saaneen tartunnan suomalaisesta sisusta ja mediat kirjoittavat tästä kauhukertomusta talvisodan tapaan sitä väritellen. Samaan aikaan pääministerin kotikaupungissa puoli kaupunkia on ahtautunut juhlimaan jääkiekkohallin vaihtumista uuteen. Vastakkain pelaavat tamperelaiset Ilves ja Tappara. Virus ei leviä jääkiekkohallissa, tiedetään.
Eilen juhlittiin maan itsenäisyyttä ja tänään samat suomalaiset juhlivat Jean Sibeliuksen syntymäpäivää. Sibelius syntyi vuonna 1865 Hämeenlinnassa kuten Irwin Goodman. Goodman oli todellakin hyvin hämäläinen mies, musiikin teki Eemil Retee. Taiteilijanimet kertovat heidän elämästään kaiken oleellisen.
Matti Nykänen oli aikanaan viimeisiä suomalaisia mäkikotkiamme. Häntä ihailtiin nuorena poikana. Kun hän oli Sibeliuksen ikäinen, tämän ensimmäisten sinfonioitten valmistuessa, Nykänen tunnettiin alkoholistina ja myöhemmin häntä seurattiin myös vankilaan vaimoaan pahoinpidellen. Hän kuoli ennen täytettyään 50 vuotta. Hyvin suomalainen tarina. Kuoltua tilillä ei ole juuri muuta kuin maininta ulosotosta, ja kansa tahtoo miehelle valtiolliset hautajaiset.
Sibelius suunnitteli tuon ikäisenä kahta viimeistä sinfoniaansa. Finlandia ja Karelia sarja olivat valmiina nekin. Viimeiset kolme vuosikymmentä hän valmisteli kahdeksatta sinfoniaansa Ainolassa. Se oli varmaan vaikeaa aikaa vaimolle. Viimeiset työt, seitsemäs sinfonia, Myrsky ja Tapiola, Sibelius sävelsi vuosina 1924–1926. Hän kuli 91-vuotiaana vuonna 1957. Mitä tapahtui siinä välillä 31vuoden aikana? Hän kirjoitti kahdeksatta sinfoniaansa. Teatraalinen sinfonian poltto on oman aikamme tuotetta.
Sibelius oli, tuon ajan tapaan kaksikielinen, ja niinhän me olemme kaikki muutkin koulumme käyneet tänään. Tosin suomen ja ruotsin rinnalla on lukiossamme ja enne sitä peruskoulussamme opittu myös englanti ja saksa, joku ehkä jotain muutakin. Omana aikanani lukiota edelsi viisi vuotta ns. keskikoulua. Kyllä siinä ajassa nämä kielet opittiin ja ylioppilaskirjoituksissa vielä todistettiinkin.
Todellinen kielitaito opittiin kuitenkin vasta myöhemmin ja kaikki meistä eivät kieliä opi ja unohtavat aiemmin oppimansakin. Ikävuodet karttuvat yllättävän nopeasti ja vain valikoitu joukko meistä kuvittelee hallitsevansa politiikan kielenkin. Lause, jossa on enemmän kuin kolme sanaa, paljastaa sen taidon laadun nykyisin sosiaalisen median sivuillamme.
Pitkä matematiikka toi mukanaan myös tärkeät luonnontieteet ja jotkut valitsivat myös musiikin ja kuvaamataiteetkin. Opiskelu oli intensiivistä ja jatkui yliopistoon, joittenkin kohdalla jopa kahdessa samaan aikaan opiskellen ja tutkimuslaitoksessa työnsä tehden. Samalla myös matkat maailmalla olivat osa alkanutta tutkijan ja opettajan työtä yliopiston sisällä ja tutkimuslaitoksissa. Yhden vuoden aikana kongresseja ja konferensseja oli maailmalla enemmän kuin Sibeliuksella koko ikänsä aikana tuon ajan välineillä liikkuen ja sotien Suomessa.
Paniikissa ja mediamylläkässä syntyy koko ajan uusia virheitä. Myös suomalaiset poliitikot ymmärtävät, mistä nyt on kyse ja kuinka ahdistava tällainen tilanne voi olla. Sen sijaan mittakaavavirheitä teemme koko ajan vertaillessamme Yhdysvaltoja Suomeen. Sen minkä Paavo Nurmi ja Jean Sibelius osasivat, syntyi kokonaan toisessa ajassa kuin mihin nyt hybridiyhteiskuntana valmistaudumme. Sibelius ymmärsi ajoissa missä oli hänen sokea pisteensä.
Helsingin Sanomat ja Yhdysvaltain mediat kertovat eri narratiivista kertomusta maailman seuratuimmista vaaleista. Hesarissa (1.11.2016) tutkija ja mediaprofessori Anu Kantola yhdistää tämän päivän tarinansa Saksaan ja sen liian kunnolliseen kansaan jonottamassa omaa vuoroaan aikanaan ennen toista maailmansotaa muuttuen tässä jonotuksessa fasisteiksi. Joku kun kiilasi koko ajan kunnollisen kansalaisen ohi. Havainto on oikea, mutta ei erityisen sibeliaaninen.
Hän pelottelee, kuinka republikaanien voitto johtavaisi samaan virheeseen myös Yhdysvalloissa. “Silloin koittaa vihdoin kauan kaivattu aika, jolloin pannaan oma maa ja maailman kansat järjestykseen” kirjoittaa Kantola lopettaen samalla kolumninsa. Tappiokaan kun ei lupaa hyvää tuon kansanosan taholta, Kantolaa tulkiten. Demokraattina eläminen olisi taas aivan muuta. Samalla vuosi 2022 ja nyt edessä olevat vaalit eivät ole sama asia ensinkään kuin vain hetki takaperin. Noin muuttuu maailma Eskoseni.
Sibeliuksen ystäväpiiri oli tuon ajan eliittiä, jolloin Suomi oli agraari maa. Aaltoset, Järnefeltit, Kajanukset, Ahot, Erkot ja Gallen-Kallela ovat yhtenään toistettuja nimiä, kun tänään mukana on tuhatmäärin maailmalta tulevia viestejä ja niihin vastataan digiajan välinein. Oikeammin Sibelius eli liki puolet elämästään erakkona Ainolassaan.
Tänään kirjat painetaan muualla kuin Suomessa ja omat sivustot on tarkoitettu nekin ympäri maailmaa luettaviksi, reaaliaikaisesti, kuvat katseltaviksi saman tien. Lentäen kulutat tolkuttomasti aikaan putkessa ja lentokentillä. Se ei ole enää tarpeen. Viruksia voit vältellä lähtemättä kapakkaan pääministerin tapaan medioitamme uhmaten. Miksi pilata pääministerin maineensa ottaen turhia riskejä ja etenkin nuorena naisena. Miksi hänellä ei ole adjutantteja oppaana? Hän voi myös pestä kätesi kättelyjen välillä.
Sibelius eli oman aikamme tulkintana erakon elämää, johon kuului etenkin Järnefeltin perhe. Niinpä hän myös avioitui Eero ja Arvid Järnefeltin sisaren Ainon kanssa kesäkuussa 1892. Hän oli silloin 27-vuotias. Itse avioiduin puoli vuosikymmentä aiemmin ja tuossa iässä takana oli jo kaksi tutkintoa ja väitöskirja, ensimmäinen odotti painolupaa tai oikeammin vuoroaan Oulussa. Turkuun väittelin myöhemmin mutta kokonaan toiseen tiedekuntaankin. Oulun yliopisto ei taatusti ole Turun yliopisto ensinkään.
Toisessa professorit olivat keskustalaisia ja toisessa kokoomuslaisia, tosin minua varten lainattiin väillä apua Tampereen vasemman laidan äärisiiveltäkin. Liian helppoa ei saa olla, eikä Sibelius päässyt helpolla hänkään. Halolla päähän ja oksapuolella kohdeltiin niin Kiveä kuin Waltariakin maailman onnellisimman maan kansalaisina. Mielisairaalassa tapasivat kirjailijatkin toisensa.
Kullervon kantaesityksen jälkeen Sibelius teki vaimonsa kanssa häämatkan Kalevalan synnyinsijoille Karjalaan, Lieksaan ja Kolille. Nämä seudut ajelimme 1960-luvulla ja 1970-luvun puolella tanssipaikkoinamme viikonloppuisin. Myöhemmin talot kierreltiin ja haastateltiin tutkimustarkoituksessa ja tietokone faktoroi ja klusteroi vastaukset, algoritmit oli keksitty nekin.
Larin Paraskea en päässyt haastattelemaan, mutta Meltauksessa Ounasjokivarressa vaikkapa paikallisen kuvataiteilijan värikkäine töineen. Toki pohjoisen jokilaaksoissa asui kirjailijoitakin ja muusikkoja. Ei vain Reidar Särestössä veljineen. Se oli kuitenkin kaukana serkkuni Leena Luostarisen töistä ja uuden ajan koitosta.
Toki samalla kaikki muutkin tuon jokilaakson taloudet tulivat tutuiksi. Syvähaastattelu vei aikaa ja Ounasjoen rakentaminen loppui suunnitelmineen siihen. Kekkosen aikana Kemijokivarren talonpojat nousivat kapinaan ja karvalakkilähetystöt tekivät lopun Lapin koskilla pelaamisesta.
Isoisäni veli Ilmari Luostarinen oli ne käynnistänyt perustamalla Pohjolan Voiman. Sosialistit halusivat myös oman jokien raiskaajansa ja tätä varten perustettiin Kemijoki Oy. Se pilasi koskisotineen ja politikkoineen kaiken mihin sormellaan kosketti. Elettiin Urho Kekkosen Suomessa. Myös hänellä väitettiin olevan koskiosuuksia pohjoisessa. Pääosa bulvaaneista tuli kuitenkin rajojemme takaa.
Sibeliuksen tuotanto jakautui kolmeen kauteen. Ensimmäinen oli romanttinen Kalevala kausi alkaen Kullervosta ja päätyen Valse tristeen. Tuolloin elettiin jo 1890-luvun alkuvuosiamme.
Tuo aika oli kansallisromanttista ja musiikin tuli palvella aikaansa, olla aikansa tuote. Kansallisaatteen palo oli saatava mukaan myös musiikkiin. Myöhemmin Sibelius siirtyi matkoineen eurooppalaiseen klassismiin, jota kautta kesti noin 15 vuotta (1903–1919). Suomi itsenäistyi ja kävi sotansa sekä oppi puolustamaan rajojaan.
Sibelius oli tuolloin keski-ikäinen mies oman aikamme arvioimana. Tuolloin, 1890-luvun alussa, hän alkoi lähestyä oikeasti vanhuutta. Etenkin neljänteen sinfoniaan tuli synkkiä piirteitä eikä sitä oikein ymmärretty. Mukana oli myös alkoholisoitumista, sairastelua, sikarin polton vaivoja ja leikkauksia, Helsingissä asuen. Oli aika muuttaa maalle ja Ainolaan.
Neljäs sinfonia luetaan Sibeliuksen huippukohdaksi, olkoonkin että kolme sinfoniaa vielä odotteli syntymäänsä. Kahdeksas ei koskaan valmistunut. Sitä odotettiin kolme vuosikymmentä. Tuohon aikaan 70-vuotta lähestyvä oli todellakin vanhus. Tänään on luonnollisesti toisin. Kuusi kirjaa saman vuoden aikana ja Saksassa kustantaen on oman aikamme eläkeläisen tapa vanheta. Kun suvun kirjapaino saatiin digiaikaan Itä-Savossa, ensimmäisenä Suomessa, se myytiin samalla Toppisen suvulle.
Kalevan lehtitalo Oulussa ja Helsingin Sanomat saivat odottaa vuoroaan vielä kauan. Forssassa liikuttiin kapearaiteista tai Hämeenlinnan tapaan pelättiin uuden rautatien ohittavan sen ja oikaisten pitkin metsiä, jättäen myös Riihimäen kuihtumaan ilman Helsingin ja Tampereen yhdistävää henkireikäänsä. Kukaan ei enää muistanut Hämeen Härkätietä.
Sen sijaan Yhdysvalloissa pohditaan muita narratiivisia kertomuksia ja niistä tutuin on Venäjä sekä kylmän sodan ajan pelotteet. Molemmat elättelevät voitontoiveitaan tuomalle esille vaalien loppukirin suomalaisille niin tutut pelotteet. Sibelius oivalsi tämän ensimmäisten suomalaisten joukossa. Luova ihminen on aina myös innovatiivinen ja taide on tieteelle välttämätön väline.
Urho Kekkonen haki pelotteet nootteina ja koko ajan Neuvostoliiton panssarit uhkasivat vaalejamme ja se oli vallanpitäjän varmin tapa ylläpitää valtaan liittyvää kauhua, pysyvää pelotetta. Siihen ei vaadittu KGB:n agentteja laisinkaan. Omat riittivät ja osa vieraili Itä-Saksassa ja syntyivät Tiitisen listat. Sibelius muutti nootit nuoteiksemme.
Ei se sattuma ole, että Raamatussa toistellaan enkelten suulla “älä pelkää” sanaparia evoluutionsa kautta saaliseläimenä juuri pelon kautta hallittavaa ihmislajia ja sen pelokkaita lajitovereitamme rauhoitellen. Pelolla hallittu ihminen, epärationaalisesti käyttäytyvä, kun on se kaikkein pelottavin, oli hän sitten minkä kuppikunnan edustaja tahansa.
Media pelottelijana on ikävä ilmiö ja tutkija sen käyttäjänä väärässä ammatissa. Moni tieteilijä ja taiteilija, kirjailija ja toimittaja, on käyttänyt koko elämänsä purkaen kansallisia pelkojamme. Myös Sibelius käynnisti uransa tästä ja eli kolme eri kautta noin kolmen vuosikymmenen aikana. Sitten eväät loppuivat ja iski tyhjyys.
Yhdysvaltain vaalien viimeinen viikko on odotetusti salaliittojen ja pelotteiden esittelyä. Hesari on mediana taitavin pelkojen kylväjänä. Sen sosiaaliseen pääomaan kuuluu hakea pelotteet ennen vaaleja Venäjältä ja Yhdysvaltain tapauksessa esitellen amerikkalaista unelmaa ja tapaa jonottaa omaa vuoroaan, jossa jonotuksen rikkojaa rangaistaan. Sibeliuksen aikalaiset olivat tästä hyvin tietoisia muuallakin kuin Suomessa.
Kulttuurimatkailu oli sekin käynnistynyt ja nosti miehen mielialaa. Hänen kunniakseen järjestettiin komeita tilaisuuksia ja hän oli loukkaantunut kahdesta sukunsa juuri tulkinneen tutkijan tarinoista, joissa hänet mainittiin talonpoikaissuvun kautta rahvaan kaltaiseksi. Toinen hengentuote oli ruotsalaista syntyperää ja toinen suomalaista. Sibelius olisi halunnut tulla kuvatuksi aatelissuvun jäsenenä.
Kolmatta kautta kutsutaan Sibeliuksen synteesin kaudeksi, siis ikään kuin piste iin päälle ja sitä kesti kuusi vuotta (1920–1926). Tuolloin syntyivät kuudes ja seitsemäs sinfonia sekä Myrsky ja Tapiola. Juuri sinfonioittensa ansioista Sibelius saavutti säveltäjän tunnustusta maailmalla yhtenä 1900-luvun alun johtavista sinfonikoista. Hänen seuraajinaan mainittiin Toivo Kuula, Leevi Madetoja sekä toki myös Joonas Kokkonen, Einojuhani Rautavaara, Aulis Sallinen ja Erkki Salmenhaara.
Ilmiö on hyvin slaavilainen ja suomalainen eikä ymmärrä kuinka juuri Yhdysvalloissa, toisin kuin Suomessa ja Venäjällä, jonotusta rikotaan ja kuka tahansa voi äkkirikastua tai menestyä toisin kuin poliittisiin klaaneihin sidotussa ja ahdistavassa suomalaisessa tai slaavilaisessa, venäläisessä jonotuksessa.
Näin oman mediamme kolumnistin ja professori Kantolan kirjoitus on tarkoitettu suomalaiselle äänestäjälle, pelossa elävälle jonottajalle, ei toki Yhdysvalloissa elävälle ensinkään. Sillä ei ole mitään tekemistä Yhdysvaltain vaalien kanssa vaan ainoastaan omiemme. Tähän tarkoitukseen kirjoitus on taitavasti tehty ja professorin ammattitaitoa käyttäen. Mutta kovin kaukana Sibeliuksen kahdeksannesta sinfoniasta.
Maailmalla Sibelius on ollut suosittu etenkin englantia puhuvissa maissa. Sibelius monumentti, Ainola ja Sibelius-Museo ovat musiikkituristien suosimia kohteita. Sinfoniset runot ovat myös kansallista sosiaalista pääomaamme, orkesteriteokset ja pianosävellykset, näyttämömusiikki ja vokaalimusiikki, jopa urkuteokset ja kamarimusiikki todistavat Sibeliuksen monipuolisuutta, kiistämättä samalla neroutta.
Myyttinen Sibelius syntyi kuitenkin Sibeliuksen omana aktiviteettina matkoillaan, joista merkittävin katkesi ensimmäiseen maailmansotaan. Tulot romahtivat ja syntyi ongelmia, joista puhdistautuminen sujui muuttamalla pois Helsingistä Ainolaan. Hänen kunnaikseen pidettiin juhlakonsertteja ja Sibeliuksen saama arvostus valjastettiin myös koko kansakunnan ja Suomen hyväksi. Sibelius mainittiin myös vapaamuurarina, vuodesta 1922 alkaen. Osuus siellä jäi lähinnä urkujen soittoon ja tyypilliseen rituaalimusiikin säveltämiseen.
Kun Sibelius täytti 70-vuotta, hänen kunniakseen järjestettiin juhlakonsertti Helsingin messuhallissa. Yleisön joukossa olivat kaikki Pohjoismaiden pääministerit ja luonnollisesti kansallinen johtomme. Sibeliuksen kuollessa YK:n kansakuntien yleiskokous vietti hiljaisen hetken.